reklama

Kam kráčaš Slovenská Pošta?

Chodíte často na poštu? Tiež sa Vám stalo, že čakáte pridlho pri okienku a neviete, čo sa pred Vami deje? Nič vážne, iba to, že pošta už nie je len poštou, ale i bankou, poisťovňou a predajňou rozličného tovaru.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (110)

S poštovými službami sa stretáva na Slovensku azda každý človek. Posielajú sa zásielky, balíky, dobierky, platia sa šeky, vyplácajú sa dôchodky, sociálne dávky, kupujú a pohľadnice a podobne. Každý, kto prekročí prah ktorejkoľvek pošty, očakáva, že uvidí spokojnú, usmiatu priehradkovú pracovníčku, a vybaví hneď to, čo potrebuje. Dlhé roky to tak aj fungovalo. Poštári boli niečo ako poradcovia, psychológovia, bútľavé vŕby a „vševedkovia“, ktorí vedeli poradiť každému a s čímkoľvek. Je to preto, lebo oni žijú medzi ľuďmi, denne sa s nimi stretávajú, vedia o ich starostiach a radostiach, poznajú „svojich“ z rajónu dokonale. Či sú to doručovatelia, alebo priehradkoví pracovníci, všetci žijú s ľuďmi a snažia sa im pomáhať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie raz sa stáva, že doručovateľka je tá jediná, ktorá vie zavolať lekára k ťažko chorej starenke, keď zistila, že sa s ňou niečo deje, lebo jej neotvorila. Taktiež nejedna pani poštárka si musí vypočuť od mnohých ľudí ich životné ťažkosti a trápenia, lebo oni ich nemajú komu vyrozprávať. Už len čakajú, kedy u nich zazvoní poštárka, ktorej sa posťažujú a hneď im je lepšie. Alebo je denne mnoho prípadov, keď ľudia zablúdia na poštu už len pre to, aby prehodili pár slov s pani vedúcou, ktorá napriek tomu, že má mnoho práce, ich vypočuje a aspoň na chvíľu sa im venuje.

Áno, toto je realita. Poznám prípady, keď poštárky robia s láskou túto prácu aj 25 a viac rokov. Zodpovedajú pri tom za seba, za svojich kolegov, za peniaze a ešte dokážu pomáhať aj tým, ktorí to najviac potrebujú. Ich prácu sledujem nie len ako bežný klient a používateľ poštových služieb, ale aj ako bývalý brigádnik, ktorý šesť prázdnin počas svojich štúdií odpracoval ako poštový doručovateľ.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lenže v poslednom čase, si vedenie Pošty zmyslelo, že takto to ďalej nepôjde. Treba len výkony – ponúkať produkty – úvery, poistky, rôzny tovar, hračky, čistiace prostriedky, losy a podobne. Človek, ktorý príde na ktorúkoľvek pobočku už nie je pre manažment „človekom“, ale „klientom“, ktorého netreba pochopiť a pomôcť mu, ale len „ošklbať“ o peniaze a potom nech si ide po svojom. Hlavné je, aby manažér bol spokojný. Podľa tohto princípu sa potom vedenie stavia aj k svojim zamestnancom. Majú robiť len „výkony“. A ak ich nerobia, potom je zle. Volajú si ich na „koberčeky“, dávajú im školenia, príkazy, vyhrážajú sa im, ničia ich psychicky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo má pri tom robiť tá vedúca pošty, alebo priehradková pracovníčka, alebo doručovateľka? Na jednej strane je tlačená k väčším výkonom, na strane druhej má svoje svedomie, ktoré jej nedovolí pozerať na ľudí ako na tovar. Ona najlepšie pozná svoj rajón, vie o každom človeku, ktorý využíva poštové služby. Za dlhé roky praxe vie odhadnúť, kto na čo má a kto na čo nemá. Môže človeku, o ktorom vie, že jeho finančná situácia nie je najlepšia ponúkať na silu pôžičku, alebo poistenie? Má to svedomie ponúkať losy sociálne slabším občanom len pre to, aby si zvýšila štatistiky a v očiach „manažmentu“ stúpla „na cene“? Ako by sa napríklad mohla cítiť taká pracovníčka pošty, ktorá presvedčí občana na pôžičku, hoci vie, že bude mať potom ťažkosti v rodine? Môže to urobiť? No nemôže. Ani vtedy nie, ak ju vedenie do takýchto krokov tlačí. Istý čas takáto pracovníčka tie tlaky vydrží, ale nie navždy. Preto musí dať zo Slovenskej Pošty výpoveď a opustiť prácu, ktorá ju dlhé roky bavila a tešila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samozrejme, každá spoločnosť sa musí starať o to, aby sa jej finančná situácia zlepšovala, aby vykazovala zisk a nie stratu. To je úplne v poriadku. No záleží už na tom, aké si na svoje ciele zvolí prostriedky. Či to bude korektnú súťaž, alebo sa bude utiekať k nátlakovým akciám.

Pred časom v našich obciach a mestách „úradovali“ predajcovia, ktorí nasilu predávali rôzny tovar na všakovakých akciách, kde sústredili hlavne dôchodcov a tí im potom ich produkty kupovali, hoci ich vôbec nepotrebovali a dokonca sa pri tom zadlžovali. Tieto praktiky ľudia jednoznačne odsúdili a takýchto predajcov nazvali hanlivo „šmejdi“. Pod takýmto tlakom tieto spoločnosti prestali účinkovať. No zdá sa, že v poslednom čase sa k takýmto praktikám uchyľuje inštitúcia, ktorú práve spomínam. Marketingoví poradcovia škola zamestnancov, aby predali čo najviac produktov, aby ich ponúkali každému a pri každej príležitosti. Majú presviedčať klientov o tom, že práve ich produkty sú tie najvýhodnejšie a najlepšie bez ohľadu na to, či ten klient taký produkt potrebuje, alebo nie. Zamestnanec pošty musí osloviť všetkých, ktorý prídu k okienku a rozprávať naučené frázy, vymyslené v hlavách „najmúdrejších“ školiteľov a otravovať s nimi každého, kto čo i len otvorí dvere tohto úradu. Azda každý sa s týmto už viac či menej stretol. Neviem, ako sa k tomu budú stavať používatelia poštových služieb. Možno malé percento ľudí to osloví. Ale som presvedčený o tom, že drvivej väčšine to bude skôr, či neskôr liezť na nervy. Mňa osobne, ako „obyčajnú stránku“, čo potrebujem len podať list, alebo zaplatiť šek takýto marketing veľmi vyrušuje. Zvyčajne na to nemám ani čas, ani chuť to počúvať. Tak neviem, akým právom si to môže ku mne Slovenská Pošta dovoľovať. Samozrejme, najskôr si to odnesú pracovníčky za priehradkou. A pri tom, oni sú v tom nevinne. Len sa ich niekto snaží tlačiť do takej pozície, s ktorou sa nestotožňujú a nesúhlasia s ňou. Takáto je a bude realita. Môžeme potom očakávať, že na poštách budú viac mrzuté pracovníčky, vystresované a nespokojné. Pred okienkami budú dlhšie rady nadávajúcich a nespokojných klientov, ktorí musia dlho čakať na banálnu službu. Ako to môže dopadnúť? No jedine tak, že zamestnanci budú dávať výpovede, tým pádom Pošta bude musieť zamestnávať ľudí „z ulice“, nezaučených, neskúsených. Aký to bude mať dopad na celkový obraz Slovenskej Pošty v očiach verejnosti nie je ťažké si domyslieť.

Zaráža ma, že v dnešnej dobe, keď je na trhu práce nedostatok kvalitných pracovných síl, takáto spoločnosť, ktorá je jedným z najväčších zamestnávateľov na Slovensku, mrhá potenciál, ktorý má a ktorý sa dlho budoval. Iné firmy dokážu svojim pracovníkom zabezpečiť výborné podmienky na plnenie úloh, dokážu si ich vážiť a patrične ohodnotiť. No Slovenská Pošta nie. Vytvára na nich dlhodobý tlak, zhoršuje im ich postavenie a odrádza ich od toho, aby dlho vydržali v takejto spoločnosti.

Treba sa na tomto mieste spýtať: „Prečo poštári toto trpia?“ Odpoveď je jednoduchá – majú veľa svojej práce, z ktorej chodia domov vyčerpaní a unavení, už sa im nechce ani preukázať svoj postoj. Druhá vec je tá, že vedenie Pošty vie, že má veľa zamestnancov, ale sú roztrúsení po celom Slovensku a nemajú možnosť sa spolu stretnúť a pohovoriť o svojich problémoch a už vôbec nie sa združiť do dajakého „štrajkového výboru“. Ale sledujúc dlhšie pracovné podmienky v tejto spoločnosti, určite i na toto dôjde.

Takže moja otázka z názvu tohto blogu je oprávnená: Kam kráčaš...? A zdá sa mi, že nie dobrým smerom. Dúfam však, že tí, o ktorých sa tu hovorilo sa zjednotia a nedovolia, aby niekto ničil to, čo tu toľké roky naši predkovia budovali a čo dobre dlhé roky a desaťročia fungovalo.

Peter Medek

Peter Medek

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Peter Medek, absolvoval Konzervatória v Bratislave v odbore hra na pozaune. V súčasnosti pôsobí ako učiteľ hudby, organista a dirigent chrámového zboru v Bojnej. Zo záľub sa venuje pestovaniu bonsajov, záhrade a príležitostne aj turistike. Je redaktorom obecných novín a kronikárom obce Bojná. Zaujíma sa o hudobné témy, hlavne z oblasti liturgickej hudby a zborového spevu, taktiež o cirkevnú tematiku a dejiny. Nie sú mu cudzie ani celospoločenské problémy a problémy ľudského spolunažívania. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu